העולם שלנו התהפך, אך ההיסטוריה מלמדת אותנו שדווקא מתוך משברים נולדים סיפורי הצלחה גדולים.
אנחנו במכון הישראלי לזכיינות, אופטימיים וחושבים שבמהלך תקופה זו וגם לאחריה יווצרו הזדמנויות עסקיות רבות. כחברת שירותים וייעוץ, אנו עובדים כל הזמן בכדי לשדרג את השירותים שאנו מספקים, ליצור קשרים חדשים בארץ ובעולם, והכל בכדי לסייע למי שרוצה להפוך להיות זכיין, לזכיינים קיימים, לחברות מזכות וחברות שרוצות להתרחב באמצעות זכיינות.
לאילו נושאים כדאי לשים לב בתחום הזכיינות בזמן הקצר-בינוני?
1. תערוכות זכיינות בינלאומית מקוונות – חברת MFV Expositions, המפיקה מזה 30 שנה את תערוכות הזכיינות המובילות בעולם (ניו-יורק, לונדון, פרנקפורט ועוד), משיקה תערוכת זכיינות בינלאומית מקוונת! התערוכה נתמכת על ידי לשכת המסחר האמריקאית וארגון הזכיינות האמריקאי. מעבר לאפשרות להציג בתערוכה (ולגייס זכיינים), לבקר בתערוכה (ולמצוא הזדמנויות) – יהיו הרצאות מעולות של מומחים מענף הזכיינות בארה"ב. תערוכה זו תקדים את שלל התערוכות הבינלאומיות שנדחו לחורף הקרוב. המכון הישראלי לזכיינות הוא השותף הישראלי של התערוכה ומסייע לחברת MFV במתן מידע וסיוע בהרשמה למציגים ומשתתפים.
2. גיוס זכיינים באופן ישיר (במטרה להפחית את עלות ההשקעה הראשונית של הזכיין) – משיחות שערכנו עם קולגות בעולם מתקבל הרושם שקיימת מגמה של ירידה בדמי הזיכיון בעולם, בעיקר בזיכיונות ראשיים (כאלו של מדינות או אזורים). זכיינים (או זכיינים משניים) מוכנים פחות לשלם סכומים משמעותיים מראש, בנוסף לסכומי הקמת סניפים או מערך זכיינות ארצי (במקרה של זכיין ראשי). במקומם נכנסים מודלים חלופיים הכוללים תשלומים נדחים או תמלוגים גבוהים יותר (אחוזים מתוך ההכנסות). בהתאם, הכדאיות של המתווכים בתחום הזכיינות יורדת ועולה הצורך באפשרות לגייס זכיינים באופן ישיר כגון באמצעות פורטלים הפועלים ללא תיווך. אנו מזמינים אתכם לבקר בלוח זכיונות למכירה, בו ניתן לקבל מידע ולפנות ישירות לרשתות המזכות (ללא דמי תיווך).
3. צורך לפתרון יעיל לסכסוכים ומחלוקות – עסקים רבים נקלעו לקשיים, גדולים כקטנים: הזכיינים ובעלי העסקים הקטנים יותר, בעלי הרשתות, בעלי הנכסים, ספקים ועוד. החזרה לשגרה צפויה להוביל את הגורמים השונים בשוק למחלוקות בנושא עמידה בהסכמים שונים. קיים חשש כבד כי אלפי, ואולי עשרות אלפי תביעות חדשות יוגשו לבתי המשפט ויגרמו לעומס אדיר על בתי המשפט. פסקי דין, ינתנו רק בעוד מספר שנים. לכן יעלה הצורך בפתרון סכסוכים מחוץ לבתי משפט, בצורה מהירה, מקצועית ודיסקרטית (בשונה מבתי המשפט). אנו מציעים לצדדים שיקלעו לסכסוכים לפנות לגישור או בוררות. לצוות IFI ניסיון רב בפתרון סכסוכים בתחום הזכיינות. אנו פועלים לקדם את פתרון הסכסוכים הצפויים באופן היעיל ביותר בשיתוף פעולה עם משרד עוה"ד גדעון פישר ושות המתמחה, בין היתר, בפתרון סכסוכים ובתחום הזכיינות.
4. הלוואות ומימון – בתקופה זו אנו רואים גידול באפשרויות המימון, בתנאים מטיבים, בין אם בהלוואות בערבות המדינה ובין אם באמצעות קרנות המוקמות ע"י בנקים באופן עצמאי. לצד הצורך בסיוע בתזרים לעסקים קיימים, זו יכולה גם להיות הזדמנות לקבל מימון להקמת עסקים חדשים או התרחבות של עסקים קטנים שיש להם יתרון יחסי בתקופה זו. מאחר ובסופו של דבר מדובר בהלוואות ויצירת התחייבויות נוספות – חשוב לבחון את הכדאיות וההתאמה לתוכנית עסקית מגובשת. בצוות שלנו יש יועצים מיומנים ומנוסים הן בהגשת בקשות להלוואות בערבות המדינה והן בבניית תוכניות עסקיות. לא מומלץ למהר ולהגדיל התחייבויות ללא עבודה נכונה ומקצועית.
5. ניצול הזמן להתייעלות, שיפור מוצרים ושירות – אחד הערכים היסודיים ב-4 הדיברות של המכון הישראלי לזכיינות הוא תקשורת. מתי בפעם האחרונה רשתות כה רבות מצאו את רוב המנהלים והעובדים שלהם זמינים לתקשר? בין אם בהדרכות, חידוד נהלים וסיעור מוחות על פיתוח המוצר או השירות. ההון האנושי יכול להועיל לא רק כאשר הוא מתפקד ומתפעל ביום-יום, נכון וניתן לרתום אותו לשיפור הקיים. החזרה המדורגת לשגרה והפעילות החלקית היא הזדמנות לקבץ זכיינים, מנהלים ועובדים בכדי להדריך, לחדד נהלים ולערוך חשיבה משותפת. מייסד המכון הישראלי לזכיינות, סטיבן וולפסון, הוא בעל ניסיון בינלאומי בהובלת תהליכים ארגוניים כאלו בתחום הזכיינות.
6. זכיינות כהזדמנות והפחתת רמת הסיכון – רשתות המחזיקות סניפים רבים בעצמן נתקלות בקושי רב בתקופה זו. מלוא האחריות והעומס התקציבי מוטל עליהן כבעלות כלל הסניפים. כך גם בהישרדות במסגרת המצב וכך גם ביכולת לחזור לשגרה. אחת הדרכים להתייעל היא להעביר חלק מסניפים לניהול באמצעות זכיין, להוריד תשומות ניהול ועלויות קבועות, לצד מתן הזדמנות לאנשים מוכשרים להיכנס ולסייע בפיתוח הרשת. מצד שני, למי שרוצה להיות זכיין, יכולות להתעורר הזדמנויות מצוינות להפוך לזכיין ברשתות שהוכיחו את המודל העסקי והיציבות שלהן (במיוחד במצב כזה).
7. זכיינות Low-Cost – זכיינות נהייתה מזוהה יותר עם מסעדות, בתי קפה, קמעונאות, ועסקים עם עלות הקמה גבוהה יחסית (לעיתים יש צורך בהון התחלתי של 1,000,000 ₪ ומעלה). לאור האתגרים הכלכליים, החברתיים והאישיים שניצבים בפנינו בעידן הקורונה וגם בראיית היום שאחרי, אנו צופים עלייה במותגים שיציעו מודלים עסקיים רזים יותר, עם דמי זיכיון נוחים או אף ללא דמי זיכיון ועם הסדרי תמלוגים נוחים. אלו יכולים להיות עסקים מקוונים (online), עסקים בתחום השירותים, החינוך ותחום האוכל שיעשו התאמות למודלים הקיימים שלהם.