מאמר מאת: סטיבן וולפסון

כיצד ניתן לדעת האם העסק שלך מוכן לזכיינות?

כאשר אנו מתחילים לחשוב לשכפל את העסק שלנו ע"י זכיינות, אנחנו צריכים לבדוק עם עצמינו עד כמה העסק שלנו באמת מוכן לזה והאם יש ברשותנו את כל התנאים המוקדמים על מנת להפוך את העסק שלנו לרשת מזכה.

לשם כך אנו צריכים לשאול את עצמנו את 8 השאלות הבאות:

  1. הוכחת הקונספט / עסק – האם הוכחנו שהעסק שלנו מצליח?

חשוב שנוכל להראות לזכיינים נתונים של לפחות שנה – שנתיים של רווחיות טובה. זכרו – הזכיינים בעצם משקיעים ברעיון ובמוצר שלכם בתקווה שמהרעיון שלכם הם יקימו עסק מצליח. לכן, מבלי להראות להם שיש לנו עסק מצליח, יהיה קשה מאוד לגייס זכיינים.

  1. ביקוש – האם תמיד יהיה צורך במוצר / שרות שאתה מוכר?

בוא ניקח לדוגמא את האנציקלופדיה. בעבר הלא כל כך רחוק, אפשר היה למצוא בכל בית אנצקלופדיה. אבל למי יש אנציקלופדיה היום? היום אנחנו מוצאים את התשובות לכל השאלות בגוגל. אז האם יש צורך בעסק שמוכר אנציקלופדיות? כבר לא!

לכן תמיד צריך לדאוג שיש ביקוש למוצר שאנחנו מוכרים.

  1. הגנה משפטית וכו' – האם ניתן להעתיק את העסק שלנו? האם יש לנו תחרות? האם אתה יכול לרשום את העסק כסימן מסחרי? האם דאגת להגנה כל הקניין הרוחני שלך?
  2. עונתיות וחסינות ממיתון– האם העסק שלך יכול עבוד כל השנה והאם הוא יכול לשרוד מיתון?

הרבה עסקים עובדים מצויין אך רק לתקופה קצרה בשנה. לדוגמא תחום משקפי השמש. העסק עובד טוב במהלך חודשי הקיץ, אך בחורף, כאשר הביקוש למשקפי שמש יורד, מה יעשו הזכיינים בתקופה זו? יש לקחת את זה בחשבון.

בנוסף, צריך לזכור שיש תקופות מיתון. אם העסק שלך כזה שעובד טוב רוב הזמן אך במיתון לא כל כך, כיצד זה ישפיע על הזכיינים שלך?

  1. רגולציה – האם העסק שלך דורש רישיון מיוחד כדי לפעול? האם הזכיין שלך ידרש להכשרה מסויימת?

לעסקים רבים נדרשים רשיונות מיוחדים בשביל לפעול. בוא ניקח שוב את הדוגמא של המשקפיים. האם אתה צריך אופטימטריסט בעסק? האם בכל סניף נוסף שתפתח בזכיינות יידרש להיות איש מקצוע מוסמך? האם זה יהווה בעיה עבור הזכיין? האם אחרי לקיחת הדברים האלה בחשבון ישאר רווח לזכיין?

  1. זמן ומחוייבות – האם תוכל לעזוב את העסק שלך כדי להשקיע זמן בזכיין שלך?

אם אינך יכול לעזוב את העסק שלך ל-3 שבועות בידיעה שהכל בסדר והעסק מתפקד טוב גם בלעדיך, כיצד תוכל לפנות זמן להשקיע בזכיינים שלך?

  1. תקציב – עסק בזכיינות הוא עסק חדש! תצטרך להוציא כסף. זה לא פתרון לגייס כספים לעסק שלך!

אל תראה בזכיינות דרך לגיוס כספים. אתה תצטרך להשקיע כסף בדיוק כמו שהשקעת כאשר פתחת את הסניף הראשון שלך. אתה לא תרוויח כסף מהזכיין הראשון וגם לא מהזכיין השני. האם בנית אסטרטגיה ותוכנית עסקית מסודרת ל-10 שנים הבאות? כי יש לקחת בחשבון שישנה השקעה כספית לא קטנה בשביל לפתח את העסק בזכיינות.

  1. מנהיגות – האם אתה יודע להנהיג אנשים?

זכיינות פירושה להנהיג זכיינים. אתה צריך להיות איש של אנשים. לאהוב לעבוד עם אנשים, לדעת כיצד לדבר איתם והכי חשוב – לדעת כיצד לעזור להם כאשר הם בתקופות פחות טובות.

אלו הן 8 השאלות שאתה כבעל עסק צריך לשאול את עצמך לפני שאתה שוקל להתפתח בזכיינות.

כמובן שלא על כל השאלות אתה צריך לענות בחיוב, אך אם אינך יכול לסמן ˅ ליד רוב השאלות, כנראה שאינך מוכן עדיין להיכנס לתחום הזכיינות ועליך לקחת צעד אחורה ולהשלים את מה שחסר בעסק שלך על מנת שבעתיד תוכל לצאת לזכיינות.

במידה וכן ענית בחיוב על רוב השאלות – מזל טוב! אתה מוכן לצאת לדרך.

עכשיו, כל שעליך לעשות הוא לעבור 8 שלבים נוספים ויש לך רשת מזכה.

  1. הכן את סניף הדגל שלך
  2. בנה מודל עסקי לרשת שלך
  3. השלם את הדרישות המשפטיות שלך (הסכמי זיכיון וכו')
  4. בנה ערכת כלים עבור הזכיין שלך (ספר נהלים, ברושור, מדריך תפעול ועוד)
  5. גייס את הזכיין הראשון שלך
  6. אמן את הזכיין הראשון שלך
  7. צור מערכת תמיכה שוטפת בזכיין שלך
  8. המשך בגיוס זכיינים חדשים

זכור, ישנן המון רשתות מזכות מצליחות אשר עברו את התהליך הזה והפכו לאימפריה – גם אתה יכול!

לכל שאלה בנדון אל תהסס ליצור איתנו קשר – אנחנו כאן בשבילך

לכל המאמרים