הקוד האתי
הקדמה:
המכון הישראלי לזכיינות שם לעצמו למטרה לקדם זכיינות אתית בישראל.
קוד אתי זה נכתב בעקבות ניסיון של שנים רבות בארץ ובעולם והבנה כי הבסיס להצלחה של מודל זכיינות טמון בעמידה בכללים אתיים.
קוד אתי זה שואב השראה מקודים אתיים וחקיקה בתחום הזכיינות בעולם.
בהעדר חוק המסדיר יחסי מזכה-זכיין בישראל, יש מקום לאמץ כללי אתיקה באופן וולנטרי כדי שזכיינות תהיה מודל עסקי, מצליח ורלוונטי בישראל.
1. מהו זיכיון?
עסקה הכוללת את המרכיבים הבאים:
(א) מתן זכות לעשות שימוש בקניין רוחני או ידע תעשייתי או שיטה עסקית לצורך הפעלת עסק בתמורה לתשלום תמלוגים (במישרין או בעקיפין);
ו-(ב) המכירה או ההפצה של הטובין או השירותים תתבצע תחת (1) תוכנית שיווקית או שיטה המוכתבים באופן מהותי על ידי המזכה; או (2) בקשר מהותי עם סימן מסחר או סימן שירות או קניין רוחני אחר של המזכה.
2. עקרונות יסוד – ארבעת הדיברות
מזכה וזכיין ינהלו מערכת יחסים עסקית המבוססת על רווחיות, כבוד הדדי, מחויבות הדדית ותקשורת:
3. התחייבויות משותפות של המזכה וזכיין (גם פוטנציאלי)
3.1 לפעול בהגינות ותום לב אחד עם השני.
3.2 לעשות מאמץ הדדי לשמירה על דיאלוג פתוח ושקוף אחד עם השני.
3.3 לכבד מידע אישי וסודי אחד של השני ולהימנע מגילויו לצד ג' או פרסומו.
3.4 לפתור תלונות ומחלוקות בתום לב ועם כוונות טובות, דרך תקשורת ישירה ומשא ומתן הוגנים וסבירים. במידת האפשר, ינסו הצדדים לפתור סוגיות מחלוקות באמצעות גישור מקצועי.
3.5 על המזכה להודיע לזכיין על כל הפרה חוזית בכתב, תוך מתן פרק זמן הוגן וסביר בכדי לאפשר לזכיין לתקן את ההפרה.
3.6 הכוונות של כל חידוש או אי חידוש הסכם לקראת סוף התקופה צריכות להינתן בזמן סביר והגיוני.
4. תנאי הסף למכירת זיכיון
תנאי הסף המינימאליים שעל המזכה לעמוד בהם כדי למכור זיכיון:
4.1 ניסיון וחובת הוכחה עסקית – (א) הפעלת פיילוט מוצלח של עסק זהה לעסק שיפעיל הזכיין, במשך תקופת זמן סבירה לפני מכירת זכיינות; ו-(ב) להוכיח כדאיות המודל העסקי שמבוסס הזיכיון.
4.2 זכויות – על מזכה להיות הבעלים או בעל זכות להעניק את הזיכיון.
4.3 איתנות פיננסית – על מזכה המוכר זיכיון להיות בעל איתנות פיננסית לתמוך בזכיין וללוות אותו להצלחה.
4.4 נהלים, מדריכים ותמיכה – על מזכה לנסח באופן ברור את נהלי ומדריכי תפעול וניהול עסק הזכיין תחת הזיכיון וכן להעמיד מערך זמין להדרכה ותמיכה בזכיין.
4.5 מניעת ניגודי אינטרסים – הפדיון העסקי של המזכה יגיע מדמי הזיכיון ומתשלום התמלוגים בלבד. מזכה יימנע מניגוד אינטרסים.
4.6 שימוש במתווכים חיצוניים – באחריות מזכה לוודא כי נציגיו (לרבות מתווכים), ישמרו על כללי הקוד האתי.
5. זכות המזכה לבחון זכיינים פוטנציאליים
מזכה יגייס רק זכיינים שלהערכתו הם בעלי כישורים, ידע, יכולת אישית והון מספיקים בכדי שיצליחו כזכיינים.
6. התחייבות המזכה בתהליך המכירה
6.1 מתן מידע מהימן במסגרת תהליכי הגיוס והמכירה – המידע שיינתן בתהליך גיוס זכיינים חדשים על ידי המזכה יהיה נטול הצהרות שיכולות להיות מבלבלות או מטעות, בין אם בחומר פרסומי, בעל פה או בפגישות.
6.2 הפנייה לזכייני הרשת – על המזכה לעודד את הזכיין הפוטנציאלי לשוחח ולהיפגש עם זכיינים ברשת ולנדב לו מרצון את פרטי ההתקשרות עימם.
6.3 קבלת כל המידע הנחוץ לגיבוש החלטה – המזכה ינדב כמה שיותר מידע בכדי לאפשר לזכיין לשקול כראוי את היתרונות והחסרונות בהצטרפות לרשת, בכפוף להתחייבות לסודיות.
6.4 קבלת הטבות מספקים – במידה והמזכה מרוויח הטבות מספקים, יש להציג זאת בשקיפות לזכיין, לרבות מה השימוש שנעשה בהטבות אלו.
6.5 ביצוע בדיקות – על המזכה להעניק לזכיין זמן סביר לביצוע בדיקות ואף להמליץ לו להתייעץ עם כל מי שהוא מוצא לנכון, לרבות רואה חשבון ועורך דין, לפני שהוא חותם על הסכם הזכיינות.
6.6 חתימה על מזכר הבנות או עקרונות – הסכם ביניים לא יהיה מחייב ויהווה בסיס בלבד למשא ומתן לקראת הסכם סופי ומלא.
6.7 מיקום הזיכיון – מזכה יציע לזכיין מיקום אטרקטיבי וכדאי לזכיין.
6.8 ביטוח – זכיין רשאי לבחור את חברת הביטוח שתבטח אותו, בהתאם לדרישות הביטוח הסבירות של המזכה.
7. הסכם הזיכיון
7.1 אי הטעיה – הסכם הזכיינות חייב להיות מנוסח בצורה ברורה ומפורשת.
7.2 תקופת ההסכם, תנאי החידוש והמכירה – על תקופת ההסכם להיות ארוכה מספיק כדי לאפשר לזכיין להחזיר את השקעתו. על תנאי חידוש ההסכם והאפשרות למכור את הזיכיון להיות ברורים ומפורשים.
7.3 סיום וביטול ההסכם – ככל ומדובר בזיכיון המופעל בנכס כלשהו, תקופת הזיכיון לא תהיה קשורה בתקופת שכירות נכס זה.
8. התחייבות הזכיין לאורך תהליך המכירה, המשא ומתן וחתימת ההסכם
8.1 מחויבות לתהליך אין עליו להתחיל כל תהליך של בקשה למילוי טפסים או משא ומתן, אם אינו מתכוון לקחת את תהליך קניית הזיכיון ברצינות.
8.2 שיתוף מידע – על הזכיין הפוטנציאלי להיות פתוח וכנה בנוגע למידע שהוא מספק למזכה ולכבד כל מידע שהמזכה עשוי לבקש או שאלות מסוימות שהוא עשוי לשאול.
9. התחייבות המזכה במהלך תהליך ההדרכה, ההכנה והפתיחה
9.1 הכשרה תיאורטית – על המזכה לוודא כי הזכיין מקבל הכשרה תיאורטית נאותה בקשר לניהול העסק במסגרת הזיכיון , לרבות היבטי תפעול, כספים, רכש, תזרים, שיווק, ניהול עובדים ועוד).
9.2 חומרים כתובים – על מזכה למסור לזכיין בכתב את כל ההוראות והמדריכים הנדרשים בכדי לנהל את העסק בהצלחה (כגון ספר נהלים ומדריך ניהולי).
9.3 הכשרה מעשית – על המזכה להכין כראוי את הזכיין לנהל את הסניף שלו.
9.4 תהליך הקמת המקום – על המזכה לוודא שהזכיין אינו מוציא יותר כספים ממה שהוא צריך במהלך בניית המקום ושהוא נשאר במסגרת התקציב המקורי.
9.5 פתיחת המקום – על המזכה לסייע לזכיין לפחות שבוע ימים לפני ושבוע ימים אחרי פתיחת מקום חדש.
10. התחייבות הזכיין במהלך תהליך ההדרכה ההכנה והפתיחה
10.1 השתתפות בתכניות ההכשרה – על הזכיין להשתתף בכל תכניות ההכשרה התיאורטיות והתפעוליות שנוצרו על ידי המזכה, לפני פתיחת הסניף.
10.2 התמקדות בתכנית ההכשרה של המזכה – על הזכיין לשתף פעולה באופן מלא עם המזכה לאורך כל תקופת ההכשרה.
10.3 ביטוח – על הזכיין לשתף פעולה בצורה מלאה עם דרישות המזכה ולדאוג לצרכי ביטוח טרם פתיחת העסק.
11. התחייבות לתמיכה שוטפת של המזכה
11.1 תדירות הביקורים – מזכה (או נציגו) יבקרו את הזכיין באופן קבוע ויציעו הדרכה עסקית ותפעולית שוטפת.
11.2 מתן סיוע טכני שוטף לזכיין – ליווי והכוונה לבעיות שיכולות לקרות בכל רגע נתון בתקופת ההסכם.
11.3 פרסום ומיתוג – על המזכה לקדם ולפרסם את המותג לרווחת כלל הזכיינים באופן שוטף.
11.4 פיתוח עסקי – על המזכה להמשיך לחשוב על רעיונות וטקטיקות חדשות כדי להקדים את המתחרים.
11.5 תקשורת אירגונית – יש להבטיח שהתקשורת השוטפת באמצעות פלטפורמות ישימות ורלוונטיות נשמרת בין המזכים והזכיינים ובין הזכיינים לבין עצמם.
12. התחייבות הזכיין בתפעול העסק
זהות משותפת – על זכיין לפעול לפי נהלי והוראות הרשת שיימסרו לו בתום לב ולדאוג שהסניף שלו יפעל בזהות משותפת לשאר סניפי הרשת.
"ארבע הדיברות" אותן חרט המכון הישראלי לזכיינות על דגלו ואותן הוא פועל לקדם כבסיס לאתיקה וכבוד הדדי בין חברות מזכות וזכייניהן.
בעלי הרשתות המזכות המצליחות בישראל בטח יסכימו כי המפתח להצלחתן טמון בעובדה כי הם דאגו לרמת שביעות רצון גבוהה מצד הזכיינים שלהן.
זכיין שבע רצון, הנו זכיין אשר מאמין כי הרשת המזכה פועלת לקידומם של ארבעה אלמנטים מרכזיים:
רווחיות – עושה ככל שביכולתה להבטיח כי פעילות הזכיין תהיה רווחית.
כבוד – מעניקה יחס מכבד לזכיין אשר השקיע את מיטב כספו ומרצו בקבלת הזיכיון.
מחויבות – מחויבת להצלחת הזכיין לאורך זמן.
תקשורת – קשובה למשוב שהזכיין מעביר.
למרות שארבעת הדיברות תקפות ל-2 הצדדים, על החברה המזכה להיות הצד הדומיננטי ליישומן.