זכיינים
תודה על הביקור באתר של המכון הישראלי לזכיינות.
רכישת עסק בזכיינות יכולה להיות הזדמנות מצוינת להקמת עסק עצמאי. אך כמו בכל פעילות עסקית,
צריך לפעול בעיניים פקוחות, לעשות "שיעורי בית" ולוודא שלא רוכשים חתול בשק.
שיטת הזכיינות הוכיחה את עצמה כנוסחה מוצלחת עבור חברות ועסקים. אך יש לזכור – רכישת זיכיון הנה בעצם רכישת עסק.
מדובר בעסקה עם מורכבויות שונות ויש צורך בבחינה וניתוח של נתוני העסקה בטרם רוכשים זיכיון כזה או אחר.
לצערנו, לא אחת זכיינים (כמו יזמים בתחומים אחרים) מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה כאשר העסק שלהם לא מצליח.
כאשר רוכשים זיכיון, התקווה היא למזער את הסיכון, נוכח רכישת מודל עסקי שהוכח על ידי מוכר הזיכיון (החברה המזכה)
וקבלת הדרכה וליווי כחלק מהעסקה.
חלק מההכנה לרכישת זיכיון, מעבר לעסקה הספציפית שצריך לבחון, היא השאלה המהותית – האם שיטה זו בכלל מתאימה לך?
שיטת הזכיינות הוכיחה את עצמה כנוסחה מוצלחת עבור חברות ועסקים. אך יש לזכור – רכישת זיכיון הנה בעצם רכישת עסק.
מדובר בעסקה עם מורכבויות שונות ויש צורך בבחינה וניתוח של נתוני העסקה בטרם רוכשים זיכיון כזה או אחר.
לצערנו, לא אחת זכיינים (כמו יזמים בתחומים אחרים) מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה כאשר העסק שלהם לא מצליח.
כאשר רוכשים זיכיון, התקווה היא למזער את הסיכון, נוכח רכישת מודל עסקי שהוכח על ידי מוכר הזיכיון (החברה המזכה) וקבלת הדרכה וליווי כחלק מהעסקה.
חלק מההכנה לרכישת זיכיון, מעבר לעסקה הספציפית שצריך לבחון, היא השאלה המהותית – האם שיטה זו בכלל מתאימה לך?
מה המשמעות של להיות זכיין?
העסק שלך יתופעל בכפוף לנהלי החברה המזכה שכבר הוכחו כיעילים, תוך שימוש במערכות עסקיות קיימות שפותחו על ידי החברה והוכיחו עצמן בשוק. למעשה, תחסוך מעצמך את הצורך "להמציא את הגלגל" או למצוא את הדרך האופטימלית לתפעול העסק שלך.
חשוב לבחור בחברה שתעמיד לרשותך צוות תמיכה מנוסה שיסייע לך בהקמת העסק, בהכשרה הראשונית ויספק לך תמיכה שוטפת מרגע תחילת הפעילות המסחרית.
העלויות הצפויות לך במהלך פתיחת עסק בזכיינות הן: דמי זיכיון חד פעמיים (בתמורה למוניטין, ליווי עסקי והדרכה בהקמה), תשלום תמלוגים שוטפים מהכנסות העסק, שכירות ושיפוץ מקום העסק והוצאות שוטפות אחרות כמו בכל עסק (הנהלת חשבונות, שכר עובדים וכד').
מהם יתרונות שיטת הזכיינות?
בהפעלת עסק במסגרת זכיינות אינך לבד, אלא חלק מרשת וארגון גדול יותר מאשר סניף בודד. מכאן, היתרונות העיקריים הם:
• קל יותר לגייס מימון להקמת עסק תחת מוניטין מוכר.
• כוח קנייה גדול יותר – רכישה בהיקפים גדולים יותר יחד עם שאר הסניפים עשויה לשפר את העלויות השונות בקשר לעסק.
• חשיפה גדולה יותר במסגרת פרסום של כלל הרשת.
• תקופת ה"הרצה" של סניף בזכיינות ומיצוי הפוטנציאל של מחזור המכירות לרוב קצרים יותר.
• בתור זכיין, אתה יכול להתרכז בניהול הסניף שלך בלבד, בעוד שהרשת אחראית על ניהול כולל, פיתוח המותג ושמירה על היתרון התחרותי בשוק.
מהם חסרונות שיטת הזכיינות?
• הזכיין כפוף לנהלי ומדיניות הרשת.
• עלויות ההקמה של סניפים בזכיינות לרוב גבוהות יותר – עקב תשלום דמי הזיכיון וסטנדרט גבוה של החומרים והציוד.
• פגיעה במוניטין של הרשת עקב תפקוד לקוי של סניפים אחרים ברשת.
איך בוחנים נכון את הרשת המזכה?
• שאלות רקע – שאל את בעל הזיכיון כמה זמן הוא בתחום הזכיינות ועם כמה זכיינים עבד? האם בעל הזיכיון ביצע פיילוט כלשהו לפני הפיכתו לחברה מזכה? אם לא, מדוע?
• עלויות ומימון – בדוק מהי העלות של ההזדמנות הזכיינית המוצעת, אילו הוצאות מתמשכות צפויות ואיזה הון עצמי עליך לגייס.
חשוב לוודא שהסכומים שהציג בעל הזיכיון בתחילת הדרך יופיעו בהסכם הזיכיון.
• רווחיות העסק – בקש לקבל דו"ח לגבי היקף רווחי הזכיינים של הרשת ומהו הזמן הממוצע הנדרש על מנת להחזיר את ההשקעה הראשונית.
• תנאי והסכם הזיכיון – לאיזו תקופה מוענק הזיכיון? מה קורה לעסק בתום התקופה? מהן האפשרויות העומדות לפניך אם גילית שאינך מרוצה מהעסק – להשתחרר מהחוזה או למכור אותו? האם הסימנים המסחריים של המותג רשומים על שם אותו צד מולו אתה אמור לחתום על הסכם
הזכיינות? האם ההסכם מעניק לך בלעדיות על האזור הגיאוגרפי בו יפעל הסניף שלך? אילו התחייבויות לוקחת על עצמה החברה המזכה במסגרת ההסכם כדי לסייע לך (הדרכות, תמיכה, ליווי וכד')? האם תהיה מוגבל במעבר לנכס אחר בו תפעיל את הזיכיון או שהחברה תאפשר לך לעבור לנכס אחר במידת הצורך?
• פרסום וקידום העסק – שאל מהי מידת ההשקעה של בעל הזיכיון בפרסום וקידום המותג של החברה ושל הזכיינים וכיצד יסייע לסניף שלך?
• הכשרה וליווי התחלתי – האם תקבל הכשרה תאורטית ומעשית? האם ההכשרה התאורטית תכלול הכוונה עסקית (לימוד פיננסי כגון: קריאת דוח רווח והפסד)? האם תקבל חומרי הדרכה ונהלים כתובים?
• שירותים ותמיכה שוטפת – איזה סיוע תקבל אם תיקלע לבעיות תפעוליות שונות? בקש במידת האפשר להיפגש עם צוות התמיכה וזכיינים אחרים עוד לפני חתימת ההסכם.
• מיקום – כיצד מתבצעת בחירת מיקום העסק? באיזו מידה מעורב בעל הזיכיון בבחירה?
• ציוד – שאל את בעל הזיכיון איזה ציוד, טכנולוגיות ומכשור תידרש להשתמש במסגרת העסק שלך.
• קשרים בין הזכיינים – מהן דרכי התקשורת בין המזכה לזכיינים וביניהם? האם מתקיימים סמינרים ומפגשי זכיינות.
סיכום
רכישת עסק בזכיינות יכולה להיות הזדמנות מצוינת להקמת עסק עצמאי. אך כמו בכל פעילות עסקית, צריך לפעול בעיניים פקוחות, לעשות "שיעורי בית" ולוודא שלא רוכשים חתול בשק.